Pan Marek dostał w prezencie urodzinowym od mamy markowy zestaw pióro wieczne i długopis. Prezent okazał się nietrafiony ponieważ całkiem niedawno podobny zestaw Pan Marek sam kupił sobie w sklepie. Po rozmowie z mamą ustalił, że odda zakup do sklepu a w zamian wybierze sobie inny prezent. Mama poszła z paragonem do sklepu celem zwrotu zestawu, ale pracownik sklepu odmówił przyjęcia zwrotu i nie oddał pieniędzy.
Korzystając z posezonowych wyprzedaży Pani Jola poszła na zakupy i kupiła sobie m.in. zimową puchową kurtkę w jednym ze sklepów w centrum handlowym. Wróciła do domu i chcąc pokazać zakup mężowi przymierzyła kurtkę. Okazało się, że kurtka nie podoba się mężowi ale i jej nie wydaje się już tak ładna jak w sklepie. Pani Jola następnego dnia poszła do sklepu aby zwrócić kurtkę, ale sprzedawczyni nie przyjęła towaru i nie zwróciła pieniędzy.
W obu przypadkach zakupiony towar nie miał żadnych wad.
Myślę, że wielu z nas choć raz znalazło się w podobnej do opisanych wyżej sytuacji. Nietrafione prezenty urodzinowe, świąteczne, nieprzemyślane lub pochopne zakupy to rzecz, która przytrafić może się każdemu.
W odpowiedzi na powyższe wiele sklepów oferuje możliwość zwrotu towaru w określonym terminie, pod warunkiem, że towar jest nieużywany, w oryginalnym opakowaniu itd. Ale czy sklep ma obowiązek przyjąć niechciany, zwracany towar, który nie jest wadliwy, nie jest uszkodzony, jest zgodny z umową, ale po prostu klient się rozmyślił? Czy sklep ma obowiązek wymiany towaru na inny w tej samej albo wyższej cenie, na inny rozmiar albo inny kolor? Przypominam, że cały czas mówimy o zwrocie towaru niewadliwego ale niechcianego a nie o towarze uszkodzonym i reklamowanym.
Obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na przedsiębiorcę obowiązku przyjęcia zwrotu zakupionego towaru ani obowiązku wymiany towaru na inny. Z momentem wydania towaru przez sklep i jednocześnie zapłaty ceny sprzedaży kupujący staje się właścicielem zakupionego towaru i na tym historia się kończy. Umów należy dochowywać i kwestia odstąpienia od umowy, tj. zwrotu, wymiany towaru pozostaje w dobrej woli sprzedającego.
Uprawnienie do odstąpienia od umowy funkcjonuje jednak w polskim prawie i przysługuje konsumentom, którzy zawarli umowę na odległość tj. przez Internet, przez telefon lub poza lokalem przedsiębiorstwa, np. u siebie w domu kupując towar od obwoźnego sprzedawcy. Zasady i warunki odstąpienia od umowy, czyli przede wszystkim zwrotu towaru uregulowane są w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o Prawach konsumenta. Przewidziany w przepisie art. 27 cytowanej ustawy 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy dotyczy wyłącznie umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa i nie ma zastosowania do umów zawieranych np. w sklepie.
Czy zatem sprzedawca w sklepie stacjonarnym ma obowiązek przyjąć od nas zwrot towaru lub towar wymienić na inny? Nie, nie ma takiego obowiązku.
Wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom klientów bardzo wiele sklepów oferuje możliwość zwrotu lub wymiany towaru na określonych przez sklep warunkach. Zasady zwrotu lub wymiany określone są przez dany sklep i jak wskazałam powyżej są wyrazem dobrej woli sprzedającego. Dokonując zakupu warto zatem zapytać się sprzedawcy, czy sklep dopuszcza możliwość zwrotu lub wymiany towaru i na jakich zasadach, a przede wszystkim w jakim terminie. Takie informacje bardzo często przedstawione są w widocznym miejscu obok kasy i warto się z nimi zapoznać.
Od opisanych sytuacji musimy odróżnić przypadki zwrotu towaru z powodu niezgodności z umową, ukrytych wad lub z powodu zepsucia. Tutaj mówimy o ogólnie rozumianej reklamacji towaru, która oczywiście we wskazanych przypadkach jest dopuszczalna i wskazana.
Anna Filipska