Kategorie
Ogólne

CENA OFEROWANEGO DO SPRZEDAŻY TOWARU, czyli co zrobić, gdy przy kasie okazuje się, że towar jest droższy niż wynikało z ceny na półce?

Obowiązkiem sprzedawcy jest, aby każdy towar przedstawiony do sprzedaży w sklepie był odpowiednio oznaczony, a w szczególności, aby podana była cena sprzedaży. Wywieszki z cenami powinny by tak przygotowane, aby kupujący mógł odróżnić, która cena dotyczy którego produktu.

Pani Maria udała się do sklepu celem kupienia zestawu garnków. W sklepie był duży wybór, ale bardzo spodobał jej się jeden zestaw sześciu garnków, który był solidnie wykonany a dodatkowo w rozsądnej cenie w porównaniu z innymi. Pani Maria włożyła towar do koszyka i udała się do kasy. Kasjerka zeskanowała kod i wyświetliła się cena o 30 złotych wyższa niż ta pokazana na półce. Pani Maria zwróciła kasjerce uwagę, że cena nie zgadza się z tą na wywieszce. Usłyszała odpowiedź, że cena jest nieaktualna i nic już nie można zrobić.

Co powinna zrobić Pani Maria? Kupić garnki po droższej cenie, wybrać inny tańszy zestaw czy żądać sprzedaży po cenie nieaktualnej a wywieszonej na półce?

Opisana sytuacja nie jest obca niejednemu z nas. Gdy cena znacznie odbiega od wywieszonej, albo gdy uważnie śledzimy to co wyświetla się na kasie albo co pokazuje paragon, jesteśmy w stanie tą zmianę zauważyć, ale często różnice nie są znaczne i wówczas nie rejestrujemy nieścisłości.

Co oznacza dla nas podanie przez sklep ceny sprzedaży na wywieszce – na etykiecie, metce, plakacie, tabliczce albo w gazetce reklamowej?

Wystawienie towaru na widok publiczny w miejscu sprzedaży z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży (art. 543 kodeksu cywilnego).

Oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, gdy określa istotne postanowienia tej umowy (art. 66 kodeksu cywilnego).

W razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane – w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy (art. 70 ust. 1 kodeksu cywilnego).

Co to oznacza dla kupującego?

Wystawiając na półce lub przedstawiając w gazetce reklamowej konkretną rzecz do sprzedaży i oznaczając jej cenę sprzedawca przedstawia nam ofertę sprzedaży. Oferta taka jest dla sprzedawcy wiążąca.

Kupujący wybiera dany towar udaje się do kasy i podaje sprzedawcy, często mówiąc dodatkowo, że chce towar kupić. W tym momencie dochodzi do zawarcia umowy.

Kolejny etap to wykonanie tej umowy, czyli sprzedawca, kasjer wydaje towar a kupujący płaci cenę. Ale nie może być to cena jakakolwiek ale ta, która była wskazana w ofercie, czyli na wywieszce, na półce, w gazetce.

Co powinna zatem zrobić wskazana w przykładzie Pani Maria. Powinna domagać się sprzedania towaru za cenę podaną na półce, gdzie stał zestaw garnków. Pani Marii nie interesuje, że cena jest nieaktualna, że nikt nie zdążył jej poprawić, że kasa wybija inną cenę niż ta pokazana i że nic nie da się zrobić. Należy stanowczo w takiej sytuacji wskazać, że sklep oferuje podany towar za cenę niższą, bo taka była uwidoczniona w miejscu, gdzie towar był wystawiony, taką ofertę klient przyjął i za taką cenę towar ma zostać sprzedany.

Nie jest prawdą, że skoro na kasie wyświetla się nowa cena to nic nie można zrobić. Zawsze jest rozwiązanie, którego przykładem jest udzielanie w takiej sytuacji rabatu na dany produkt i niższa cena gotowa.

Jeżeli okaże się, że w trakcie dokonywania zakupów nie dostrzegliśmy różnicy między ceną oferowaną a ceną po której sprzedano towar to nic straconego. Pomimo wykonania umowy klientowi należy się zwrot różnicy w cenie, o który bez obaw powinniśmy się zwrócić (do sprzedawcy, do punktu obsługi lub w inne wskazane w sklepie miejsce).

Ostatecznie, gdy sprzedawca nie zwróci nam różnicy możemy od umowy odstąpić, zwracając zakupiony towar.

Gdy jednak cena oferowana za dany towar jest atrakcyjna i zależy nam na zakupie nie dajmy sobie wmówić, że rzecz nie może w tej cenie być sprzedana. Przepisy nie budzą w tej kwestii wątpliwości więc korzystajmy z nich. Zachęcam.

Anna Filipska

Dodaj komentarz